#4Rubrica „Povestea de succes a lunii” Valentina Marinescu – sociolog si profesor Universitatea din Bucuresti

profa de dizertatie

Rasfoiesc paginile cartii si ma opresc la capitolul “Studentie”. Acolo am cunoscut-o pe dna profesor Valentina Marinescu cu un tonus care iti ramane tatuat in suflet! Implicata constant in dezvoltarea concreta a studentilor de azi si de maine, director si membru de echipa pentru proiecte de cercetare nationale si internationale focusate pe teme din mass media, stiintele comunicarii si campanii electorale! Din lista impresionanta de carti si publicatii academice se desprind pasiunea si munca celor 20 ani dedicati artei de a preda la catedra Universitatii din Bucuresti.

Interviul de mai jos este biletul tau din randul intai pentru un film care anticipeaza viitorul nostru si al copiilor nostri!

“Educatia este pasaportul catre viitor, ziua de maine apartine celor care se pregatesc astazi.” Malcom X

Domenii de interes: Sociologia comunicării de masă, Metode de cercetare în comunicare, Sociologia mass-media

Site: www.valentinamarinescu.ro

Biografia si cartile publicate: https://valentinamarinescu.ro/ro/biography/

  1. Ce v-a motivat sa intrati în sistemul de educatie si ce va face sa continuati aceasta misiune?

Cred ca prima motivatie este legata de invatare, de faptul ca a fi profesor insemna sa fii mereu la zi cu informatia, sa cauti lucrurile noi si sa gasesti cai pentru a le raspandi/transmite mai departe. Asta ar fi cea mai importanta motivatie. Un al doilea motiv ar fi cel legat de schimbarile din societate pe care tu ca profesor le pregatesti. Pentru ca nu ar trebui sa pregatesti oameni pentru acum ci pentru ce se va cere in 10-15 ani si de aici provocarea legata de aceasta meserie.

  1. Care credeti ca sunt cele mai importante aspecte ale educatiei formale la ora actuala? Ne puteti da cateva exemple?

Cred ca cel mai important aspect este cel legat de relatia dintre universitate si viitor, mai exact de cerintele pentru absolventii de facultate (sau de liceu) la nivel de cunostiinte, abilitati si motivatii pe un orizont de timp de cateva decenii. Cu alte cuvinte, educatia formala are rolul de a le da acestora un bagaj de informatii si deprinderi care ii pot ajuta sa inteleaga mai bine cum sa se adapteze la schimbarile viitoare din societate. Nu poti cere ca in momentul X sa ai toate aceste elemente dar cred ca educatia formala poate furniza baza pe care sa se aseze elementele mai mobile, mai flexibile viitoare.

  1. Dacă ati putea schimba ceva la sistemul de invatamant de stat ce ati schimba si de ce?

Cred ca as cere mai multa exigenta si mai mult spirit de echipa. La noi inca invatamantul este centrat pe un singur elev si pe o performanta individuala si de aici dificultatea de a realiza echipe de lucru pentru ca «fiecare individ devine de fapt sef » si nu mai avem executanti. Se ajunge, in fapt, la un fel de batalie a orgoliilor si in unele domenii (cele care presupun tocmai munca in echipa) chiar nu putem sa avansam din aceasta cauza.

  1. Care sunt proiectele la care tineti cel mai mult?

Aici este foarte greu de spus pentru ca toate reprezinta ceva important ca efort de timp, de munca etc. Deci, pe scurt, toate sunt la fel de importante, nu pot face o ierarhie.

  1. Cum sunt studentii anului 2019 fata de acum 10 ani?

Un cuvant ar fi “diferiti”. Nu seamana de la un an la altul, cu atat mai putin pe un orizont de timp mai larg. Deci sunt altfel. Nu pot sa spun ca in sens bun sau rau. Si cei de acum si cei care au absolvit facultatea acum 10 ani vor trebui sa faca fata unei societati care se schimba mult mai rapid decat ne imaginam noi. Depinde de ei daca se vor putea adapta sau nu.

  1. Cum priviti educatia nonformala si cum se poate impleti cu educatia formala?

Cred ca ar trebui mai mare dependenta intre ele. Din pacate la ora actuala este o ruptura intre cele doua tipuri de educatie. Cred ca este si o lipsa de comunicare intre cei care practica un tip de educatie fata de ceilalti. Nu stiu, banuiesc ca nu exista inca o « cultura a dialogului » intre cele doua tipuri de educatie. Cred ca educatia formala poate asigura baza dezvoltarii in timp ce tot tine de non-formal poate asigura adaptarea la viitor, partea de flexibilitate la nivel individual.

  1. Care este diferenta dintre profesie si ocupatie din punctul dvs. de vedere? Cat de mult se intrepatrund materiile din facultate cu nevoile angajatorilor?

Din pacate la ora actuala exista un decalaj intre cerintele de pe piata muncii si sistemul universitar, dupa cum este deseori semnalat in presa. Cred ca dinamica pietei fortei de munca este mult mai rapida decat se poate prognostica la nivel educational. Pe de alta parte sistemul educational nu se poate schimba atat de rapid – este vorba de un proces educational care se intinde pe 12-15 ani sau chiar 12-20 ani (daca luam in considerare Procesul Bologna in integralitate-licenta, master si doctorat).

  1. Ce competente credeti ca e indicat sa aiba / sa isi dezvolte un profesor tinand cont de nevoile studentilor din secolul XXI?

Este greu de spus acum. Si va fi cu atat mai greu de spus in urmatorii 10-15 ani cand lucrurile se vor schimba dramatic datorita avansului tehnologic. Cred ca principala competenta este adaptabiliatea si a doua deschiderea la noile informatii.

  1. Cum impacteaza digitalizarea invatamantul de stat / facultatile de stat?

Nu este vorba numai de invatamantul de stat sau de invatamantul privat/particular. Totul se schimba. Sa dau un exemplu, care se leaga de punctele anterioare – mai ales de 5-8 anterior : acum 15 ani exista meseria de « dactilograf/dactilografa »-persoana care scria la masina de scris textele. Datorita progresului tehnologic-a se citi aparitiei, dezvoltarii si accesibilitatii computerelor personale, laptopurilor, apoi a tabletelor si smartphone-urilor este o meserie care apare tot mai rar, daca apare. Acelasi lucru se va intampla cu aproape toate meseriile pe care le cunoastem acum si care se vor schimba radical in urmatorul deceniu datorita apropierii si intrepatrunderii dintre robotica si inteligenta artificiala. De aici accentul pus pe nevoia de flexibilitate si mobilitate in viitor legat de invatare si legat de profesie sau ocupatie.

  1. Ce mesaj le-ati transmite studentilor pentru a avea incredere in scoala romaneasca? Ce ganduri transmiteti cititorilor Brainplay Community?

Sa fie deschisi la nou, mobili si flexibili pentru ca provocarile viitorului vor fi destul de importante. Cum le facem fata depinde de fiecare dintre noi.

Multumesc 🙂

Lasă un comentariu